Kerettanterv a szakgimnáziumok 9-12. évfolyama számára
Az egyed szerveződési szintje. Nem sejtes rendszerek: vírusok, szubvirális rendszerek tematikai egységében: Alapvető járványtani fogalmak ismerete. A helyi és világjárvány fogalma, a megelőzés és elhárítás lehetőségei. Védőoltások, megelőzés. A járványok történeti jelentősége és a görög pandémia (pan=mind, demos=nép) szó jelentése és kapcsolódóan magyar nyelv és irodalom: járványok irodalmi ábrázolása.
Immunológiai szabályozás. Az immunválasz alapjai tematikai egységből: fertőzések, járványok, higiéniai problémák.
Egészségtan: véradás fontossága és Hippokratesz kutatásai, eredményei
Arkhimédész, Arisztotelész természetfilozófiája.
Az emberi teljesítmény fizikai határai – kapcsolódva a testneveléshez is.
Gépek a hétköznapokban tematikus egység: Az egyszerű gépek főbb típusai Archimédesz munkássága, forgatónyomaték.
A Naprendszer fizikai viszonyai – csillagászat és hatása az éghajlatra.
Csillagképek és a mitológia.
A tartalom feldolgozása során fejlődik a tanulók földrajzi-környezeti gondolkodása, helyi, regionális és globális szemlélete.
Természeti képződmények, domborzati és felszínformák, kőzetek
társadalmi folyamatok, demográfiai átalakulások, Napjaink migrációs folyamatainak megismerése, népesség összetétele globálisan és lokálisan, topográfiai ismeretek, kulturális jellemzők.
A Balkán-félsziget déli részének természeti adottságai.
Utazás, turizmus – A közlekedés eszközei, lehetőségei, nemzetközi közlekedés. Nyaralás külföldön. Utazási előkészületek, egy utazás megtervezése, megszervezése. Az egyéni és a társas utazás előnyei és hátrányai. Turisztikai célpontok. Célnyelvi kultúrák (nyelv, vallás, szokások).
Irodai szoftvercsomagok komplex alkalmazása. Különböző formátumú produktumok készítése, a megfelelő formátum célszerű kiválasztása. Dokumentumok elektronikus létrehozása, alakítása, formázása, élőfej/élőláb, stílusok alkalmazása. Technikai képalkotás lehetőségeinek ismerete és gyakorlati alkalmazása. Kép elhelyezése a dokumentumban.
Multimédiás dokumentumok készítése. Interaktív anyagok, bemutatók készítése. A feladat megoldásához szükséges alkalmazói eszközök kiválasztása és komplex használata. Utómunka egy videoszerkesztő programmal.
Vizuális rendezők (táblázatok, ábrák) készítése.
A magyar nyelv és irodalomtanítás sajátos célja az is, hogy a tanulók szerezzenek tapasztalatot különböző tevékenységekben, az egyéni feladatvállalásban, anyaggyűjtésben és előadásban, a kooperatív tanulás helyzeteiben (pármunkában, csoportmunkában), dramatikus játékban, különböző szövegértelmezési eljárások alkalmazásában. Mindez jelentősen fejleszti tanulási képességeiket, ezáltal támogatja középiskolai tanulmányaik sikerességét is.
Az anyanyelvi képzés kiemelt területe különféle bonyolultságú, műfajú, rendeltetésű, különféle hordozókon közzétett szövegek olvasása, illetve értelmezésének fejlesztése. A szövegalkotási képesség fejlesztésével összefüggő feladat az önálló jegyzet és vázlatkészítés fejlesztése, az olvasott szöveg tartalmával kapcsolatos saját vélemény megfogalmaztatása szóban és írásban.
A kulturált nyelvi magatartás kialakítása feltételezi az önkifejezéshez és a társas-társadalmi párbeszédhez szükséges szóbeli nyelvi képességek fejlesztését.
Görög mitológia, homéroszi eposzok, az antik görög színház és dráma és a kapcsolódó épületek, kellékek.
Az ókori Hellász – Görög istenek, hősök, tudósok, művészek, olimpia, görög-perzsa háborúk. A demokrácia alapelvei. Az athéni demokrácia működése és a spártai nevelés elvei.
Kritikai gondolkodás – Érvek gyűjtése a saját vélemény alátámasztására, ellenérvek gyűjtése meghatározott álláspontok cáfolására.
A testneveléssel és a sporttal kapcsolatos pozitív beállítódás, elköteleződés kialakítása az élményszerű, változatos és kötetlen foglalkozások által.
Balesetmentesen végzett, kevéssé ismert, szokatlan sportmozgások.
A természetben űzhető sportok alapszabályai. Közlekedésbiztonsági szabályok elsajátítása és betartása. A legfőbb balesetvédelmi és biztonsági szabályok alkalmazás szintű ismerete.
Minimális helyigényű vagy kis eszközigényű sportmozgások megismerése. Információk átadása, mások tanítása a megélt élmények, tábori tapasztalatok átadása.
A felmerülő vitákban érvelés a sportszerű magatartás mellett.
A bemelegítés, a levezetés, a szervezet lecsillapítása jelentősége, szerepe.
Részben önálló mozgásprogram-tervezés.
A társak és a csoport irányítása a csoport közös érdekeinek figyelembevételével, a stratégiák egyeztetése.
Mozgásműveltség: bemelegítési modellek, futások és rajtok. A páros és küzdőjátékok, test- test elleni küzdelmek fajtái. Alap kézgyakorlatok, húzó-taszító gyakorlatok, lenyomó-emelő gyakorlatok, esések-zuhanások sérülésmentes elsajátítása, egészségi és élettani szabályok betartása. Köredzés változatos mintákkal, négy-hat feladattal.
Olimpia története, példaképek szerepe, sportágak jellemzői.
Szöveges számítási feladatok a természettudományokból, a mindennapokból: százalékszámítás: megtakarítás, kölcsön, áremelés, árleszállítás, bruttó ár és nettó ár, ÁFA, jövedelemadó, járulékok, élelmiszerek százalékos összetétele.
Logikai műveletek (Gondolkodási és megismerési módszerek): felfedezése, megértése, önálló alkalmazása. A köznyelvi kötőszavak és a matematikai logikában használt kifejezések jelentéstartalmának összevetése.
Pitagorasz-tétel, Thalésztétel, Eukleidész (euklideszi geometria), görög ábécé betűinek használata a matematikában. Pi szám jelentősége.
Szóbeli interakció: Szövegértési stratégiák alkalmazása, például ismerős beszédtéma esetén az ismeretlen szavak jelentésének kikövetkeztetése a szövegösszefüggésből, a várható vagy megjósolt információk keresése, szükség esetén összefoglalás, visszakérdezés; ismétlés, magyarázat kérése. A tanuló képes a mindennapi élet legtöbb nyelvi helyzetében spontán
módon boldogulni; képes gondolatokat cserélni, véleményt mondani, érzelmeit kifejezni érdeklődési körébe tartozó témákkal kapcsolatban; ismeri a leggyakoribb kommunikációs forgatókönyveket, és egyre kevesebb zökkenővel alkalmazza ezeket; stílusában, regiszterhasználatában képes alkalmazkodni a kommunikációs helyzethez.
Úti előkészületek és utazás során felmerülő feladatok megoldása (pl. közlekedési információk beszerzése, szállásfoglalás, programegyeztetés, reakciók kifejezése).
Szolgáltatásokkal kapcsolatos helyzetek kezelése kevésbé begyakorolt helyzetekben is (pl. boltban, postán, bankban).
Egyszerű utasítások adása, követése és kérése, udvarias kérés.
Egyszerű, tényszerű információ megszerzése és továbbadása.
Felkészülésen alapuló interjú, az információk ellenőrzése, megerősítése – időnként segítség igénybevételével.
Előre elkészített kérdőív alapján strukturált interjú készítése.
Órai interakciókban, pármunkában való magabiztos részvétel a célnyelven.
A fontosabb udvariassági szabályok, szokások ismerete és alkalmazása.
Témakör: A munka világa
Diákmunka, nyári munkavállalás, szakmai gyakorlat.
A képzési iránynak megfelelő szakmák, a szükséges kompetenciák, rutinok, kötelességek, kihívások.
Pályaválasztás, továbbtanulás vagy munkába állás.
Önéletrajz, motivációs levél, állásinterjú.
Összetett vizuális közlés megvalósítása kép és szöveg együttesével, összefonódó használatával – grafikai kivitelezés.
A művészettörténeti tananyag tematikus szempontú megközelítése ajánlott, így a válogatás fontos szempontja, hogy az adott téma függvényében ne csak művészettörténeti, hanem nyitottabban értelmezett kultúrtörténeti, építészet- és tárgytörténeti példák is bemutatásra kerüljenek, továbbá hogy adott esetben a magas művészet példáin kívül populárisabb irányzatok egyformán szemléltessék az adott tartalmat. Kapcsolódó tartalmak bemutatása.
Amforák típusai, oszloprend és épületek, jellegzetes minták.
A pénzügyi tudatosság igényének kialakítása, az alacsony vállalkozói hajlandóság fejlesztése is a fiatal generáció körében.
Kockázatvállalás, döntéselőkészítés, projekttervezés.
Munkaügyi tevékenységek, szerződések, bérek, adók.
Gazdálkodással kapcsolatos személyes tapasztalatok.
Költségvetés: bevételek, fix, és választható kiadások, megtakarítás, befektetések.
Álláshirdetések elemzése
Vállalkozás alapítása, működése – csapatmunka. Kudarcfelismerés és korrekció.
Saját üzleti ötlet költségkalkulációjának elkészítése.
Marketing, cégprezentáció készítése, bemutatása.
Szakképzési kerettanterv a XIII. Informatika ágazathoz tartozó (54 481 02) Gazdasági informatikus szakképesítéshez a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény, a szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. törvény és a kapcsolódó jogszabályok alapján. (150/2012. (VII. 6.) Korm. rendelet, 217/2012. (VIII. 9.) Korm. rendelet és a 35/2016. (VIII. 31.) NFM rendelet)
Program készítése vezérlő szerkezetek felhasználásával, szoftverfejlesztő alkalmazások használata, alkalmazást készítése. Feladatspecifikáció értelmezése, weblapkészít a legújabb szabványok szerint.
Csoportban alkalmazás fejlesztés, tesztelés.
Szakmai ismeretek – Algoritmizálási ismeretek, HTML5, CSS3, programozási ismeretek adott fejlesztői környezetben, egyszerű és összetett adatszerkezetek ismerete és alkalmazása. Vírusok, titkosítási technikák.
Felhasználói és fejlesztői dokumentáció készítése.
Vizuális kultúra – Viselet történet
Ruhaipari gyártás előkészítés – mintadarabok tervezése, előkészület
Számítógépes ruhaipari gyártás előkészítés – képzelőerő fejlesztés
Textiltermékek gyártástechnológiája gyakorlat
A munka-, baleset-, tűz-, egészség- és környezetvédelmi előírások betartása.

digreek2020@gmail.com